İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) tarafından uçuş rotaları üzerindeki belirsizliklerin hava trafiğine etkilerini analiz etmek ve bunların kontrol edilebilir sınırlarda tutulması için mekanizmalar gelişmek amacıyla hazırlanan proje, Avrupa Birliği'den 1,2 milyon avroluk destek almaya hak kazandı.
İTÜ Uzay ve Uçak Bilimleri Fakültesi Uçak Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Emre Koyuncu, dünyada sivil havacılık sistemleri ve operasyonları alanında NextGen (ABD) ve SESAR (Avrupa) programları ile paradigma değişimi yaşandığını belirterek, İkinci Dünya Savaşı sonrası haberleşme teknolojilerine dayanan mevcut hava trafik yönetim sistemleri ve prosedürleri ile 2030 yılında iki katına çıkması beklenen hava trafiğinin meydana getireceği problemlerin üstesinden gelinmesinin mümkün olmadığının öngörüldüğünü söyledi.
Yüzyılın en büyük en yüksek bütçeli sivil araştırma ve geliştirme programları arasında gösterilen SESAR programı kapsamında Türkiye’nin de dahil olduğunu belirten Koyuncu, projeyle Avrupa hava sahasında, hava trafik yönetimi maliyetlerinin yüzde 50 azaltılması, hava trafik kapasitesinin üç katına çıkarılması ve hava taşımacılığı güvenlik faktörlerinin on kat artırılmasının hedeflendiğini vurguladı.
"Proje kapsamında AB’den 1,2 milyon euro destek alınmıştır"
Avrupa Birliği Horizon 2020 SESAR projesi olan COPTRA'nın, mart ayından itibaren başlayıp 2 yıl süreceğini anlatan Koyuncu, şunları kaydetti:
"Proje kapsamında Avrupa Birliği'nden 1,2 milyon euro destek alınmıştır. İTÜ projede en yüksek bütçeye sahip ve en aktif paydaşlardan biri olarak yer almaktadır. İTÜ COPTRA projesinde uçak rotalarının üretilmesinde belirsizlik faktörlerin en aza indirgenmesi ve bu faktörlerin gerçekçi modelleri üzerine çalışacak. İTÜ daha önce geliştirdiği tüm Avrupa'yı kapsayan gerçek trafik datalarına dayanan hava trafik ağı modelleri ile uçuş yörüngelerindeki bu belirsizliklerin hava trafiği akışına etkilerinin analiz ve değerlendirmelerini yapacaktır. COPTRA uçak rotalarındaki belirsizliklerin, hava trafiği üzerindeki bütüncül etkisine bakmaktadır. Her bir uçak yörüngesindeki belirsizlikler en aza indirgendiğinde hava trafiğinin planlanmasındaki belirsizlikler de büyük ölçüde azalacaktır. Bu ilişkinin kurgulanması COPTRA projesinin ana hedeflerindendir. COPTRA projesinin bu bağlamda hava trafiğinde belirsizliklerin azaltılmasında, bu sayede hava trafiği kapasitesinin artırılmasında, havalimanları ve hava sahalarının verimliliğinin artırılmasında, uçakların iniş ve kalkışlarının zamanında yapılabilmesinde ciddi katkıları olacaktır." Koyuncu, gelecek ay içerisinde Brüksel’de COPTRA projesinin, Avrupa Birliği ile anlaşma metinlerini imzalaması ve başlangıç galasının yapılmasının planlandığını sözlerine ekledi.