Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 4,5G kapsamında insanların iletişiminden nesnelerin iletişimine geçileceğini belirterek, “Makinalar birbiri ile haberleşecek. Uzaktan işlerinizi daha hızlı takip edebileceksiniz. Burada 10 katı bir hız artışı var. 1 Nisan’da devreye girecek. Peyder pey kapsama alanı 6 yıl içerisinde ülkenin bütün alanında yaygınlaştırılmış olacak” dedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu Komisyon Başkanı Süreyya Sadi Bilgiç’in başkanlığında toplandı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının bütçesinin görüşüldüğü toplantıda, Bakan Yıldırım bir sunum yaptı. Yolları bölüp, hayatları ve milleti birleştirdiklerini söyleyen Bakan Yıldırım, “2003 yılında 6 bin 101 kilometre bölünmüş yol varken, 2015’in sonunda 24 bin 280 kilometreye ulaşmış durumdayız. Araç sayımız 9 milyon iken bugün 20 milyonu bulmuş durumda. Dolayısıyla ülkenin her tarafında hareketlilik büyük oranda artmış ve 2003’e göre iki katın üzerine çıkmıştır. Bu hareketliliği sağlamanın en önemli alt yapısı bölünmüş yolların artırılması” dedi.
-“KONYA’YA GİDİP ETLİ EKMEK YİYEBİLİYORLAR”-
Demiryolunda da gözle görülür, çarpıcı bir gelişimi yaşadıklarını söyleyen Yıldırım, “Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya, Ankara-İstanbul, İstanbul-Konya Yüksek Hızlı Trenlerinin hizmete girmesiyle yaklaşık olarak insanlarımız, yolcularımız saatte 250 yerine göre 300 kilometre hız yapan hızlı trenlerle tanıştılar. Hızlı tren ülkemizin rüyasıydı. Ülke gündeminde 60’lı yıllarda var olan bir projeydi. 2000’li yıllarda gerçeğe dönüştü. Bu özlem gerçekle bulumuş oldu. İller arasında konforlu ve güvenli bir kara yolu seyahati başlamış oldu. Ankara’da, Konya’da Eskişehir’de yaşayan ve bu illerde okuyan öğrencilerimiz, okudukları ilde ikamet edip ve bu ilde günü birlik gidip gelebilme imkanına sahip oldu. Hızla tren hattı yapılan illerimizde ekonomik sosyal hayat çok değişti. Artık insanlarımız sabah kahvaltısını yapıp, Konya’da etli ekmek yiyip Mevlana’yı ziyaret edip Ankara’ya gün içinde rahatlıkla dönebiliyorlar. Veya Kayseri’den Kapadokya’ya gidip balon sefasından sonra tekrar gelebiliyorlar” diye konuştu.
-2 YIL İÇİNDE ATATÜRK HAVAALANI AVRUPA BİRİNCİSİ OLACAK-
Havacılıkta Türkiye’nin dünya ortalamasına göre 4 katı bir büyüme yaptığını kaydeden Yıldırım, “Dünyada havacılıkta büyüme yüzde 5 civarında seyrederken, Türkiye son 13 yılda üst üste yüzde 15 seviyesinde büyümesine devam etti. Bunun sonucu olarak da bu sene Atatürk Havalimanı Avrupa’da 3’üncülüğe yükseldi. Uzmanlar, iki yıl içinde Atatürk Havalimanı’nın birinci sıraya yükseleceğini ifade ediyorlar. Kısacası havacılık yavaş yavaş, batıdan doğuya doğru Türkiye üzerine havacılığın aktarma merkezi Türkiye olma yolunda çok ciddi ilerleme sağlamış durumdayız.
Haberleşme alanında da ciddi ilerlemeler sağlandığını belirten Yıldırım, “Türkiye Geniş bant ile 2003’te tanıştı. Bugün geniş bant kullanıcı sayısı 48 milyonu buldu. Penatrasyon oranı mobil haberleşmede yüzde 95’in üzerine çıktı. Haberleşmenin gelişmesi milli gelire de çarpan etkisi yapıyor. Milli gelire çarpan etkisi 1.8 düzeyinde. Genel anlamda da ulaştırma ve haberleşmenin bizim GSYİH’da yüzde 11’lerden yüzde 15,5 seviyelerine son 10 yıl içinde yükselmiş durumda" ifadelerini kullandı.
-“63.4 MİLYON ADET ARACIN MUAYENESİ YAPILDI”-
Karayollarında devam eden büyük projelere devam etmenin ve tamamlanması için çabalarını sürdüreceklerini belirten Yıldırım, “Otoyolların bundan böyle bütçe kaynakları el vermediği kamu özel işbirliği ile geliştirilmesi önümüzdeki en önemli hedeflerimizden biri olacak. Özellikle doğu-batı koridorunda ciddi bir yol aldık. Kuzey-güney koridorlarını henüz tamamlayabilmiş değiliz. Yüzde 80 civarındayız, 85 civarındayız. Bunların tamamlanması için çalışacağız” ifadelerini kullandı.
Karayollarında denetimin artırılması çalışmalarını sürdüreceklerini belirten Yıldırım, “Özellikle ölümlü kazaların azaltılması çalışmalarına devam edeceğiz. Karayollarında ii ana konumuz var bir yol yapımı, iki yol denetimi. Araç muayene işlemi bakanlığımız sorumluluğunda devam ediyor. ‘de bu tarafa yeni bir sitemle, kamu özel işbirliği ile yapılan bir çalışmadır. Bu güne kadar 63.4 milyon adet aracın muayenesi yapılmış, bu sistemle ilgili yüzde 30 ile başlayıp yüzde 50’ye varan gelir paylaşımına bağlı bir yöntemle serbestleştirildi” diye konuştu.
-“16 MİLYAR 197 MİLYON LİRAYA TASARRUF SAĞLANDI”-
Bölünmüş yolların en somut çıktısının kazalardaki azalma olduğunu kaydeden Yıldırım, “Trafik arttı, kazalar arttı. Ölümlü kazalardaki can kayıplarında ciddi azalma var. Orana baktığımızda yüzde 62. Ama hedef bunu daha da aşağıya düşürmek. Yolculuk, taşıt, kilometre bazında 1 oranın altına düşürmeyi AB ortalamaları yaklaşık yüzde 0,5-0,8 arasında değişiyor. Bu oranlara düşürmeyi hedefliyoruz. Bölünmüş yolların başka katkısı da var. Beklemelerden kaynaklanan daha az havaya daha az egzoz gazı verilmiştir. Bunun miktarını da 3.25 milyon ton daha az emisyon olarak gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Yollardaki zaman kaybından kaynaklı iş gücü tasarrufu ve fazla yakıttan sağlanan tasarruf, yıllık toplam 16 milyar 197 milyon liraya mal oluyor. Bölünmüş yollar aslında kendi kendini amorti edebiliyor” değerlendirmesinde bulundu.
11 bin 318 kilometrelik konvansiyonel demiryolunun bugüne kadar 10 bin 71 kilometresinin bakımdan geçirildiğini ve yenilendiğini söyleyen Yıldırım, “Demiryollarının Türkiye’nin yükünü taşıması gerekirken, Türkiye demiryollarını taşır hale gelmiş. Hızlı tren hatlarına devam etmek ve mevcut hatların yenilenmesine devam etmek amaçlarımız aramızda. Hatlarımızın bir çoğu elektriksiz-sinyalsiz. Bunları elektrikli sinyalli hale getirmek için çalışmalara başladık, buna devam edeceğiz. Hepsi elektrikli-sinyalli hale getirene kadar “ dedi.
-YHT’DE YÜZDE 53 YERLİLİK ŞARTI-
Yüksek hızlı trenini uygun olan hatlarında hızın 250’den 300’e çıktığını belirten Yıldırım, “İlk denemeyi Konya seferinde başlatmış uluyoruz. Bu amaca yönelik olarak 7 adet YHT setinin biri sefere alındı. Bir tanesi de geldi. Diğer 6’sı da bu yıl içinde tamamlanmış olacak. Ama büyük projemiz 106 adet yapılacak hatları da dikkate alarak 106 adet YHT setinin en az yüzde 53 yerlilik oranıyla ülkemizde üretilmesi projesidir. Bunun da hazırlıkları devam ediyor. Bu projeyle ilgili setlerin 2018 itibariyle filoya katılması öngörülüyor” ifadelerini kullandı.
Bakan Yıldırım, havayollarındaki durumdan bahsederken, CHP Mersin Milletvekili Serdar Kuyucuoğlu’nun “Hakkari’ye ne kadar zamandır uçuş yapılmıyor?” sorusuna, “Hakkari’ye son 1 aydır sefer yapılmıyor” diyerek cevap verdi. Bakan Yıldırım, uçuşların güvenlik nedeniyle yapılamadığını belirterek, “Ama geçici olarak, açıldığından beri 30 bin yolcu gitti. Bir aydır yapılmıyor” dedi.
-“BÜYÜKŞEHİRİN PROGRAMI İLE BİZİMKİ AYNI DEĞİL”-
Sunumu sırasında Kanal İstanbul Projesi’ne değinen Bakan Yıldırım’a muhalefetten bazı sorular geldi. Bakan Yıldırım, “Güzergahla ilgili detaylı çalışmaları henüz tamamlamadık. Yer sabitlenmiş gibi mağduriyet olmasın diye böyle bir açıklama ihtiyacı doğdu” ifadelerini kullandı.
HDP İstanbul Milletvekili Garo Paylan, “3. Havaalanı’ndaki gibi insanlar hücum etti” sözlerine Bakan Yıldırım, “Biraz öyle oldu evet. Mağduriyet sayılmaz. Burada bir rant oluşuyor, ranta koşuyor insanlar. Bunu yadırgamıyorum. Biz neticede ‘Silivri’ye yapacağız’ demedik. Güzergah, büyükşehir işlediği için oraya insanlar ona yöneldi. Büyükşehirin programı ile bizimki aynı değildir” değerlendirmesinde bulundu.
-YERLİ 5G ÇALIŞMALARI SÜRÜYOR-
“İnternet güzel bir şey ama çok kullanılmaya başlayınca mahsurları da ortaya çıkıyor” diyen Bakan Yıldırım, “Siber tehditler, siber güvenlik de bugün elektronik ortamın en önemli tehdidi. Bu çalışmalar da bu kapsamda değerlendiriliyor” diye konuştu.
4,5 G kapsamında insanların iletişiminden makinaların iletişimine geçeceklerini söyleyen Yıldırım, “Makinalar birbiri ile haberleşecek. Uzaktan işlerinizi daha hızlı takip edebileceksiniz. Burada 10 katı bir hız artışı var. 1 Nisan’da devreye girecek. Peyder pey kapsama alanı 6 yıl içerisinde ülkenin bütün alanında yaygınlaştırılmış olacak” dedi.
5 G denemelerinin dünyada yapıldığını kaydeden Yıldırım, “Bizde de bir proje başlattık. 2012’de TÜBİTAK, Türk Telekom ve NETEAŞ, ASELSAN olarak yerli 5 G teknolojisinin Türkiye’ye kazandırılma çalışmaları da devam ediyor” diye onuştu.
-“GELECEĞİN EN BÜYÜK TEHDİDİ SİBER TEHDİT”-
Siber güvenlikle ilgili olarak yeni çalışmalara başladıklarını söyleyen Yıldırım, “Ülkemizin güvenliği kadar önemli bir konu. Siber güvenlik ülke güvenliğine eşdeğer. Elektrik alt yapımız, su alt yapımız, doğalgaz alt yapımız, finans alt yapımız, son derece basit, maliyeti düşük, tahribatı yüksek bir saldırı. Hem saldırılara karşılık vermek hem de gerekli güvenlik tedbirlerini saldırı olmadan almak için bütün kurumların farkındalığının oluşturulması için USOM’ler oluşturuldu. Tatbikatlar yapıyoruz. Kasten saldırılar yapıyoruz. Köleleştirilmiş dünyada 2 milyon bilgisayar var. Siz farkında değilsiniz bilgisayarınıza başa birisi giriyor, saldırı için kullanabiliyor. Herkes birbirine saldırıyor. Çin, Rusya, Amerika arasında ciddi siber savaşlar var. Siber güvenlik komutanlıkları filan kurdular. Geleceğin en büyük tehdidi siber tehdit olarak görülüyor. Artık tankla tüfekle…Çok daha büyük bir tehdit olduğunu biliyoruz” ifadelerini kullandı.