Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) hava kargonun Nisan 2020 itibariyle tarihinin en yüksek oranlı düşüşünü yaşadığını açıklarken, Asya bölgesinden Avrupa ve Kuzey Amerika’ya yönelik kargo taşımalarında tıbbi malzeme, kişisel koruyucu ekipman ve maske en önemli kargo kalemlerinden biri oldu. Avrupa bölgesinde Nisan ayında hava kargo talebindeki düşüş yüzde 33.8 olurken, uluslararası kargo kapasitesi de nerdeyse yarı yarıya azaldı.
Son açıklanan IATA verilerine göre Nisan ayında küresel hava taşımacılığında toplam talep (CTK) 2019'un aynı döneme kıyasla yüzde 27,7 düşerken, uluslararası kargolardaki düşüş ise yüzde 29.5’e ulaştı.
Mevcut ton-kilometre cinsinden (ACTK) ölçülen küresel kargo kapasitesi, Nisan ayında bir önceki yıla göre yüzde 42 azalırken, bu düşüş uluslararası pazarlar için yüzde 40.9 düzeyinde oldu.
KARGO TALEBİ YÜKSEK, UÇAK SAYISI AZ
Uluslararası hava kargoda göbek kapasitesi yolcu uçaklarının devre dışı kalmasının da etkisiyle Nisan ayında bir önceki yıla göre yüzde 75 gibi çok büyük bir azalış gösterdi. Bu düşüş mevcut kargo uçağı kapasitelerinin genişletilmesi sayesinde kapasitede yüzde 15'lik bir artışla kısmen dengelendi.
Kargo uçaklarında doluluk oranı hizmetteki uçak sayısına oranla daha az kargo uçağının devrede olması nedeniyle Nisan ayında yüzde 11,5 puan yükseldi. Yükselişin büyüklüğü, çoğu yolcu uçuşunun durması nedeniyle karşılanamayan hava kargolara önemli bir talep olduğunu gösteriyor.
KAPASİTE DÜŞÜŞÜ NİSAN’DA KESKİN OLDU
Hava kargodaki gelişmeleri ve Nisan ayı rakamlarını değerlendiren IATA Başkanı Alexandre de Juniac şunları söyledi: “Hava kargoda keskin bir kapasite çöküşü var. Talep Nisan 2019'a göre yüzde 27,7 azalırken, kargo taşıyan yolcu uçağı operasyonlarındaki keskin kesintiler nedeniyle kapasitedeki düşüş yüzde 42’ye ulaştı. Bu sonuç, daha uzun nakliye süreleri ve daha yüksek maliyetlerle gerçekleştiği için küresel tedarik zincirlerine zarar veriyor. Havayolları, özel charter operasyonları ve kargo için yolcu kabinlerinin geçici kullanımı da dahil olmak üzere mümkün olduğunca fazla kapasite yaratma çabası içindeler ve bunu da yapıyorlar. Hükümetlerin, hayati tedarik hatlarının açık ve verimli kalmasını sağlamaya devam etmesi gerekiyor. Birçok hükümet kargo trafiğini kolaylaştırmak için prosedürlerde hız ve netlik sağlıyor, ancak, özellikle Afrika ve Güney Amerika'daki hükümet bürokrasisi, endüstrinin pandeminin ve küresel ekonominin gerekli kıldığı talepleri karşılamak için uçak temini ve konuşlandırmasında daha esnek hareket etmesini engelliyor”.
Öte yandan Afrika ve Güney Amerika bölgesinde operasyonel izinlerin alınmasındaki gecikmelerin, sınır kapılarında ve gümrüklerdeki tıkanmaların ve havaalanları dahil havacılıkla ilgili genel altyapıdaki yetersizliğin hava kargo düzenini engellemeye devam ettiğini bildiren IATA etkili bir hava kargo yönetimi için tüm tedarik zinciri boyunca verimli bir çalışma sisteminin ve altyapısının gerekli olduğunu vurguluyor. IATA bu kapsamda hükümetlere yaptığı çağrıda “Kargo operasyonları için onayları hızlandırın- Acilen ihtiyaç duyulan tıbbi malzemeler için gümrük işlemlerine hız verin- Kargoların verimli bir şekilde taşınması ve hareketi için sahada ve alanlarda kurulu altyapıda yeterli personel bulunmasını sağlayın” şeklinde isteklerini iletti.
ASYA VE KUZEY AMERİKA PAZARI ARASINDA KİŞİSEL KORUYU EKİPMAN TRAFİĞİ
IATA verileri kapsamında bölgelere bakıldığında Asya-Pasifik bölgesinde faaliyet gösteren havayollarında Nisan ayında uluslararası hava kargo talebi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 28,1 azaldı. Bununla birlikte, Asya-Kuzey Amerika pazarı, pandemiyle mücadele kapsamında ihtiyaç duyulan kişisel koruyucu ekipmanın (KKD) hareketindeki artış nedeniyle daha az düşüş (yüzde 7,3) kaydetti. Bu bölgede yük taşıma kapasitesi uluslararası kargolarda yüzde 42.5 azaldı.
Kuzey Amerikalı taşıyıcılar Nisan ayında uluslararası talepte yıllık yüzde 20.1'lik bir düşüş bildirdi. Bu, tüm bölgeler içindeki en düşük oranlı talep gerilemesi oldu. Bu bölgede kargoda önemli bir düşüş olsa da, Nisan 2009'da Küresel Finansal Krizin zirvesinde yaşanan düşüşten daha az bir oranda görünüyor.
AVRUPA’DA HAVA KARGO
Avrupa bölgesinde faaliyet gösteren hava kargo taşıyıcıları , Nisan ayında uluslararası kargo hacimlerinde yıllık yüzde 33.8 düşüş kaydetti. Ancak, yine pandemiyle mücadele kapsamında Avrupa-Asya pazarı kişisel koruyucu ekipmanın hareketindeki artış nedeniyle düşüş daha sınırlı kaldı. Uluslararası kapasite azalışı ise yüzde 46.9 oldu.
Orta Doğu bölgesi taşıyıcıları ise Nisan ayında yıllık yüzde 36.2 düşüş kaydetti. Mart ayında düşüş bu bölgede yüzde 14.1 düzeyinde idi. Bölge merkezli bazı hava kargo taşıyıcıları bir ölçüde kargo talebi yaratırken, genel olarak tüm önemli güzergahlarda trafik düşüşü gerçekleşti. Ortadoğu bölgesinde uuluslararası kargo kapasitesi yüzde 42.4 azalış gösterdi.
GÜNEY AMERİKA PAZARINDA BÜYÜK DÜŞÜŞ OLDU
Güney Amerikalı taşıyıcılar Nisan ayında kargo talebinde en sert düşüşü kaydetti. Uluslararası kargo talebindeki düşüş yıllık yüzde 38.9’e ulaştı. Uluslararası kargo kapasitesi ise yüzde 55.5 azaldı. COVID-19 krizinin yarattığı kısıtlayıcı önlemlerin yanı sıra hükümetlerin kargo operasyonları ve izinleri konusundaki destek eksikliği nedeniyle Güney Amerika merkezli havayolları zorlayıcı bir tablo ile karşılaştı.
AFRİKA PAZARINDA DÜŞÜŞ SINIRLI KALDI
Afrika merkezli havayolları , Nisan ayında COVID-19 kaynaklı sorunlardan diğer bölgelere kıyasla daha az etkilendi. Yıllık bazda kargo talebindeki düşüş yüzde 20,9 oldu. Afrika-Asya pazarı sade yüzde 1.0 düşüşle Nisan ayında en dayanıklı rota oldu. Bu bölgede uluslararası kapasite ise yüzde 36.6 azalış gösterdi.