Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) dünya çapında yoğun bir çabayla sürdürülen COVID-19 aşısı bulma çabaları sonuç verdiğinde ve aşı üretime- dağıtıma hazır hale geldiğinde teslimatın boyutunun muazzam büyüklükte olacağına dikkat çekerek “Sadece 7,8 milyar kişiye tek bir doz vermek, 8.000 adet 747 kargo uçağının dolacağı anlamına gelir. Kara taşımacılığı, özellikle yerel düzeyde üretim kapasitesine sahip gelişmiş ekonomilerde yardımcı olacaktır. Ancak önemli miktarda hava kargosu kullanmadan aşıların küresel olarak teslim edilmesi mümkün değil” açıklamasını yaptı. IATA Başkanı tüm dünyaya aşı nakliyesinin hava kargo açısından yüzyılın misyonu olacağını söyledi.
AŞILARIN YARISI KARAYOLUYLA TAŞINSA BİLE, İŞİN ÇOĞU HAVADA
IATA Başkanı Alexsandre de Juniac bu konuyla ilgili değerlendirmesinde şunları söyledi:
"İhtiyaç duyulan aşıların yarısının kara yoluyla taşınabileceğini varsaysak bile, hava kargo endüstrisi şimdiye kadarki en büyük nakliye girişimiyle karşı karşıya kalacak. Hükümetler, özellikle gelişmekte olan dünyada aşı programlarını planlarken, şu anda mevcut olan sınırlı hava kargo kapasitesini çok dikkatli bir şekilde göz önünde bulundurmalıdır. Sınırlar kapalı kalırsa, seyahatler kısıtlanırsa, filolar yerde kalırsa ve çalışanlar ayrılırsa, hayat kurtaran aşılar sağlama kapasitesi büyük ölçüde tehlikeye girecektir ”dedi.
HÜKÜMETLERE AŞI SEVKİYATINI PLANLAMA ÇAĞRISI
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) öte yandan , COVID-19 aşısı bulunup onaylandıktan sonra tüm dünyaya dağıtımının en uygun koşullarda sağlanması için hazırlıkların tüm ülkeler ve paydaşlar nezdinde yapılması gerektiğini duyurdu.
IATA yaptığı açıklamada hükümetleri, COVID-19 için aşılar onaylandığında ve dağıtım için hazır olduğunda tam hazırlığı sağlamak için endüstri paydaşlarıyla dikkatli bir şekilde şimdiden planlamaya başlamaya çağırdı. IATA ayrıca, aşıların hava yoluyla taşınmasında potansiyel olarak ciddi kapasite kısıtlamaları bulunduğu uyarısını da yaptı.
IATA aşı sürecinde birinci aşamayı hazırlık sürecinin oluşturduğuna dikkat çekiyor. Hava kargo, bu anlamda küresel zamana ve sıcaklığa duyarlı dağıtım sistemleri aracılığıyla normal zamanlarda aşı dağıtımında kilit rol oynuyor. Hava kargonun bu potansiyeli COVID-19 aşılarının mevcut olduklarında hızlı ve verimli bir şekilde taşınması ve dağıtılması için çok önemli olacak. Ayrıca bu sürecin hükümetler tarafından yönetilen ve endüstri paydaşları tarafından da desteklenen dikkatli planlama olmadan gerçekleşmeyeceğine dikkat çekiliyor.
HAVA KARGO İÇİN YÜZYILIN MİSYONU OLACAK
IATA Başkanı Alexandre de Juniac açıklamasında “COVID-19 aşılarını güvenli bir şekilde adreslerine teslim etmek, küresel hava kargo endüstrisi için yüzyılın misyonu olacak. Ancak bu msiyon önceden dikkatli bir şekilde planlama yapılmadan gerçekleşemez. Ve bunun şimdi tam zamanı. Hükümetleri, tesislerin, güvenlik düzenlemelerinin ve sınır süreçlerinin önümüzdeki devasa ve karmaşık görevlere hazır olması için lojistik zinciri boyunca işbirliğini kolaylaştırmada liderlik etmeye çağırıyoruz ”dedi.
Aşı İttifakı Gavi’nin CEO’su Dr. Seth Berkley “Milyarlarca doz aşıyı tüm dünyaya etkinbir şekilde ulaştırmak, tedarik zinciri boyunca oldukça karmaşık lojistik ve programsal engelleri içerecektir. Güvenli ve uygun fiyatlı bir COVID-19 aşısının etkin bir şekilde küresel olarak piyasaya sürülmesini sağlamak için hükümetlerin, aşı üreticileri ve lojistik ortaklarla birlikte çalışmaya başlamasını dört gözle bekliyoruz" açıklamasında bulundu.
KONTROLLÜ SICAKLIKLARDA SEVKİYAT ÖNEMLİ
IATA ikinci aşamada tesis altyapısının önemine işaret ediyor. Aşıların, ürünün niteliğini korumak için uluslararası mevzuat gerekliliklerine uygun olarak, kontrollü sıcaklıklarda ve gecikmeden işlenmeli ve taşınmalıdır. COVID-19 aşısı konusunda doz sayısı, sıcaklık hassasiyetleri, üretim yapılacak ülkeler gibi hala pek çok bilinmeyen nokta var. Buna karşın faaliyet ölçeğinin çok büyük olacağı, soğuk zincir tesislerinin gerekli olacağı ve gezegenin her köşesine teslimatının gerekli olacağı biliniyor.
AŞILAR ÇOK DEĞERLİ ÜRÜNLER
IATA’ya göre aşı nakliyesinde güvenlik bir başka önemli aşamayı oluşturuyor. Çünkü aşılar oldukça değerli ürünler olacak. Gönderilerin kurcalanma ve hırsızlıktan korunmasını sağlamak için düzenlemeler yapılmalıdır. Kargo gönderilerini güvenli bir şekilde sevkiyatı için süreçler yürürlüktedir, ancak potansiyel aşı sevkiyatları hacminin ölçeklenebilir olmalarını sağlamak için erken planlamaya ihtiyacı gereklidir.
GÜMRÜKLERDE VE SINIRLARDA KOLAYLIK
IATA aşı sevkiyatlarında bir önemli aşamanın da sınırlardaki ve gümrüklerdeki süreçlerin olduğuna vurgu yapıyor. Bu nedenle sağlık ve gümrük yetkilileriyle etkin bir şekilde çalışmanın yanı sıra zamanında düzenleyici kurumlardan onayların alınması, yeterli güvenlik önlemlerinin sağlanması, elleçleme ve gümrük işlemlerinin sağlanması bir bütün süreç olarak görülüyor. COVID-19 önleme tedbrilerinin bir parçası olarak, birçok hükümetin işlem sürelerini artıran önlemler aldığı göz önüne alındığında, IATA gümrük ve sınırlardaki bürokrasiyı azaltma yönünde bazı yeni düzenlemere ihtiyaç duyulduğunu belirtiyor.
AŞIYA ÖNCELİKLİ UÇUŞ AYRICALIKLARI
-COVID-19 aşısı taşıyan operasyonlar için uçuş ve iniş izinleri için hızlı işlem prosedürleri sağlanmalı
-Kargo tedarik zincirlerinin devamlılığını sağlamak için uçuş ekibi üyeleri karantina gereksinimlerinden muaf tutulmalı
-Kısıtlamaların geçerli olabileceği yerlerde COVID-19 aşılarını taşıyan operasyonlar için geçici trafik hakları gündemde olmalı
- Aşı sevkiyat ve dağıtımında en esnek küresel ağ operasyonlarını kolaylaştırmak için aşı taşıyan uçuşlar için çalışma saatlerinde sokağa çıkma yasakları kaldırılmalı
-Gecikmeler nedeniyle olası sıcaklık değişikliklerini önlemek için bu hayati önem taşıyan gönderilerin varışına öncelik verilmesi
-Aşı sevkiyatlarını kolaylaştırmak için tarife muafiyetinin düşünülmesi
HAVA KARGO KAPASİTESİ AZALDI UYARISI
IATA hükümetlere yaptığı çağrıda, ihtiyaç duyulan taşımacılık hazırlıkları ve koordinasyonunun yanı sıra, küresel hava taşımacılığı endüstrisinin mevcut azalan kargo kapasitesinin de dikkate alınması uyarısında da bulundu. IATA, yolcu trafiğindeki ciddi düşüşle birlikte havayollarının ağları küçülttüğü ve birçok uçağı uzun vadeli depolamaya koyduğu konusunda uyardı. Küresel rota ağı, COVID öncesi karşılıklı 24 bin şehir arasında iken mevcut durumda bu rakam önemli ölçüde azaltıldı. WHO, UNICEF ve Gavi, kısmen sınırlı hava bağlantısından dolayı COVID-19 krizi sırasında planladıkları aşı programlarını sürdürmede bile ciddi zorluklar yaşadıklarını bildirmiş durumda.
UNICEF İcra Direktörü Henrietta Fore açıklamasında “Tüm dünya büyük bir istek içinde güvenli bir COVID aşısını bekliyor. Aşılar üretildiğinde tüm ülkelerin ilk dozlara güvenli, hızlı ve eşit bir şekilde erişmesini sağlamak hepimizin görevidir. COVID aşısının tedarik sürecinde lider bir kuruluş olarak UNICEF, muhtemelen dünyanın bu en büyük ve en hızlı operasyonuna öncülük edecek. Havayollarının ve uluslararası taşımacılık şirketlerinin rolü bu çabada kritik olacak ”dedi.