Anadolu Eğitim Sendikası Genel Başkanı Mehmet Alper Öğretici yeni eğitim-öğretim yılı ile ilgili açıklamalarda bulundu. Öğretici, “Yaklaşık 20 milyon öğrenci ve bir milyondan fazla eğitim çalışanı geçmişten birikerek gelen sorularla yeni eğitim-öğretim yılına başlıyor.” dedi.
AES Genel Başkanı Öğrteci’nin açıklamaları şöyle;
“2022-2023 eğitim-öğretim yılında ders zili 12 Eylül Pazartesi günü çalıyor. Yaklaşık 20 milyon öğrenci ve bir milyondan fazla eğitim çalışanı geçmişten birikerek gelen sorularla yeni eğitim-öğretim yılına başlıyor.
Anadolu Eğitim Sendikası olarak tüm öğrencilerimize, velilerimize ve eğitim çalışanlarımıza hayırlı olmasını diliyoruz. Öncelikle sağlıklı, umutlu, huzurlu ve başarılı bir yıl olsun…
Yıllardan itibaren gelen, azalması gerekirken artarak gelen sorunları da çözüm olması için paylaşalım.
Okullara Öğrenci Başına Ödenek Gönderilmelidir
Şanslı semtlerin örnek okulları dışında kalan tüm eğitim kurumları bütçe-ödenek ve bağış olanaklarından yoksun olduğu bilinmektedir. Zorunlu ve parasız olması gereken eğitimin veli bağışına, öğretmen fedakârlığına, idareci becerisine bırakılmamalıdır. Devlet okullarına da öğrenci sayısına göre ödenek gönderilmeli, her sene başında yaşanan sorun olan veliden bağış isteme durumundan kurtarmalıdır.
Okulların Temizlik Personel Sorunu Çözülmelidir
Okullarımızda temizlik personelleri bilindiği gibi İŞKUR tarafından TYP kapsamında karşılanmaktadır. Birçok ilimizde temizlik görevlileri hem yetersiz sayıda hem de okullar açıldıktan sonra göreve başlamaktadır. Okul ortamının sağlığı için her okula temizlik görevlisi ataması yapılmalıdır.
Ücretli Öğretmenlik Kaldırılmalı, Atama Bekleyenler Sınıflara Kavuşmalıdır
MEB uzun süredir YÖK ile birlikte iyi bir işbirliği yapamamış, ihtiyaçtan çok fazla öğretmenlik bölümü açılmış ve mezun vermiştir. Fen edebiyat fakülteleri öğrencilerine verilen formasyonlar da bu sayının giderek artmasına neden olmuştur. MEB öğretmen ihtiyacını geleceği düşünerek hesaplamalı, YÖK ile işbirliği yaparak ihtiyaç olmayan bölümler kapatılmalı, ihtiyacın çok üzerinde mezun verilmesinin önüne geçmelidir.
Geçtiğimiz eğitim-öğretim yılında yaklaşık 90 bin ücretli öğretmen görev yapmıştır. MEB ek ders ücreti karşılığında görev yapanları yeni atamalara tercih etmiştir. MEB öğretmen ihtiyacı kadar atama planlaması yapmalı ve öğrencilerimizi öğretmenleri ile buluşturmalıdır. Ataması yapılan 20 bin öğretmen açığı kapatmayacaktır.
Bu ay göreve başlayacak olan 20 bin öğretmenin güvenlik soruşturmaları okullar açılmadan bitirilmeli, öğrencileri sınıflarında öğretmenleri karşılamalıdır.
MÜLAKAT Değil LİYAKAT Esas Alınmalıdır
MEB öğretmen alımlarında, görevde yükselmelerde ve çeşitli görevlerde MÜLAKATI esas almaktadır. Mülakat bir çok kişinin hakkının yenmesine neden olmaktadır. MEB, başta öğretmen atamaları olmak üzere tüm alanlarda mülakatları kaldırmalı ve LİYAKATi esas almalıdır.
Öğretmenlik Meslek Kanunu Paydaşlar İle Yeniden Ele Alınmalıdır
Bilindiği gibi hiçbir öğretmenden ve paydaştan görüş alınmadan 12 madde halinde TBMM’ye gelen ve paydaşların itirazlarına rağmen olduğu gibi kabul edilen ÖMK öğretmenlerimiz tarafından kabullenilmemiş ve aylardır itirazlar yükselmeye devam etmektedir.
Kariyer basamakları adı altında öğretmenleri ayrıştıran, gerek zorunlu izletilen videolar gerekse yapılacak sınavın içeriği daha büyük sorunlara yol açacaktır. Defalarca söylememize rağmen tekrar ifade edelim,
Öğretmenlik zaten farklı branşlarda yapılan UZMANLIK gerektiren bir meslektir. Yani Fizik alanında zaten uzman olan öğretmen uzmanlık sınavına girdiğinde mesleki anlamda daha da alanında iyi hale gelmiş sayılmaz.
16 yıldır var olan uzman-başöğretmenlik mağduriyeti giderilmeden, detaylar öğretmenler ve paydaşlar ile görüşülmeden yapılan bu yanlış düzenleme var olan sorunları artırmıştır. Kaldı ki şimdiden veliler bile öğretmenleri kategorize etmeye başlamıştır.
Öğretmenlikteki sözde kariyer planlaması ve sınav ne doktorların uzmanlığına, ne de akademik camiada yapılan yükselmelere benzememektedir. Yıllar bize öğretmenlere rağmen uygulanmaya çalışılan hiç bir taslağın kalıcı olmadığını göstermiştir. MEB’in yapacağı tek şey yaptım oldu anlayışından ziyade paydaşların görüşleri alınarak gerçek bir meslek kanununu hayata geçirmektir.
Sözleşmeli Öğretmenlik Son Bulmalı, Atama ve Yer Değiştirme Politikası Değişmeli
MEB daha önce denenmiş ve başarısız olmuş olan sözleşmeli öğretmenlik uygulamasını yanlış yer değiştirme politikası yüzünden tekrar getirmiştir. Çalışma güçlüğü çekilen bölgelerimize teşvik verilmeli; becayişi de içeren adil ve öngörülebilir bir yer değiştirme sistemi ile sözleşmeli öğretmenlikten vazgeçilmelidir. Adil ve öngörülebilir yer değiştirme sistemi ile il içi, il dışı, özür grubu dahil öğretmenlerimiz daha kolay bir şekilde yer değiştirecektir.
Öğretim Yılına Hazırlık Ödeneği 1 Maaş Tutarında, Tüm Eğitim Çalışanlarına Verilmelidir
Bu yıl için %6.8 artışlar 1325 TL olan öğretim yılına hazırlık ödeneği BİR MAAŞ TUTARINDA tüm eğitim çalışanlarına verilmelidir. Her yıl öğretime hazırlık için verilen bu tutar başta kırtasiye malzemeleri olmak üzere her alanda alım gücünü yitirmiştir. Bu nedenle öğretime hazırlık ödeneği bir maaş tutarına çıkarılmalıdır.”